Výjezdy z proudu do protiproudu
- Rozjetá loď do klidné vody se musí naklopit směrem dovnitř zatáčky, tedy jezdci se naklánějí proti proudu, držení závěsu jezdcem na vnitřní straně oblouku způsobí jednak to, že loď nepodjede, kromě toho umožní udržet náklon.
- Výjezd do protiproudu dělá často větší problém, než nájezd. Ono to tak nevypadá - jedeme do klidné vody, zatímco při nájezdu je před námi rychle tekoucí voda ve velkých vlnách. Ve skutečnosti jsou na rozhraní proudu a protiproudu často víry a takzvané karfióly (voda vyvěrající ode dna), které působí problémy. Náklon si nemůžeme připravit tak dobře předem, jako při nájezdu.
Výjezd po traverzování
Při traverzu můžeme přejet na druhou stranu na stejné úrovni, na jaké jsme do proudu vjeli. Loď se ze silného proudu ocitne v protiproudu, ale na náklon je to snadné - mírný náklon otočíme.
Výjezd po jízdě dolů proudem
Při rychle rozjeté lodi dolů proudem je výhodné si co nejvíc energie "uschovat" na další pohyb lodi s co nejmenší námahou.
- Výjezd do vracáku bez vjetí zpět na stejné straně (ve slalomu S-branka) jedeme víc po vnitřní hraně lodi pěkně vykrouženým obloukem a loď neztratí dopřednou rychlost.
- Pokud vracákem couváme (returka), nesmíme se zapíchnout zádí do vody, to by zastavilo pohyb.
- Protočení naplocho pivotem (se zádí pod vodou) využijeme tehdy, když ve vracáku potřebujeme vyjet nahoru (protivoda).
Dále musíme rozlišovat, jestli můžeme (stihneme) stočit loď napříč už v proudu (široký hladký proud) a nebo jestli musíme jet špicí dopředu a vyjíždět po proudu (výjezd za větším válcem).
Podle kapitoly o podélných náklonech v pvní fázi nájezdu zlepšíme točení zatížením špičky lodi, dál už je loď neutrální a ve výjezdu ji v záklonu tlačíme dopředu koleny.
Při výjezdu můžeme jet šikmo ke kraji proudu, v tom případě se loď po vjezdu špičky do vracáku stočí rychle a je nutné reagovat větším náklonem směrem dovnitř oblouku. Takto můžeme jet jen do velkých vracáků a do protivodných branek jen tehdy, pokud jsou velmi daleko od proudu. Také v případech, kdy nemůžeme loď stočit v proudu proto, že je tam např. velký válec, vyjíždíme takto napřímo.
Mnohem častější je způsob vyjetí je takový, že loď stočíme napříč už v proudu a k výjezdu pořádně zabereme. Na lehčí, ale tychleji tekoucí vodě zásadně najíždíme do vracáku už se stočenou lodí, stejně tak do běžných protivodných branek.
Výjezd do vracáku, vlevo na ruku háčkovi a vpravo na ruku zadákovi. Všimněte si velmi mírného náklonu, zadek lodi je ještě v proudu a při velkém náklonu by se loď převrátila dovnitř oblouku.
Kdo pádluje po proudu, dělá široký nebo přímý záběr, kdo má pádlo k proudu, pádluje přímým záběrem a pak udělá závěs přesně na rozhraní proudu a protiproudu. Náklon je dovnitř oblouku, než se loď dostane za rozhraní, nesmí být větší. Vzhledem k často velké rychlosti průjezdu rozhraním si náklon musíme přesně připravit.
Výjezd z proudu na singlu. Na fotografii je vidět pádlo přesně umístěné do vracáku těsně za rozhraním, navíc u singlíře ve výjezdu přes ruku to znamená přehodit ve správnou chvíli. Všimněte si, že na horních fotografiích Ema využije ještě rychlost proudu na levé straně od lodi a zabere si v něm na ruku, pádlo přehodí až do vracáku.
Výjezd z proudu na singlu přes ruku. Začátek nájezdu klopíme dovnitř oblouku, v turistice tak i pokračujeme. U slalomových lodí většinou využíváme rychlejšího točení se zádí pod vodou a tedy s neutrálním náklonem nebo mírným protináklonem.
Při výjezdu z rychlého proudu do protiproudu se dá takto “plachtit” Plný náklon je ve chvíli, kdy celá loď už je ve vracáku.
Výjezd do protiproudu za překážku musí být především těsně a okamžitě kolem ní. Základ úspěchu je správně to najet. Dobrý vodák neřeší, jestli se namotá na kámen uprostřed řeky - na této peřeji se dají udělat minimálně 3 různé nájezdy a výjezdy.
- Malý nebo přehnaný náklon
- Závěs dřív, než vjedeme do protiproudu