Traverz - jízda napříč proudem, kdy loď udržujeme proti sjetí pádlováním a nebo je tak rychlý, že loď nesjede díky setrvačnosti




Pro singlíře bývá určitá fáze průjezdů obtížná, především pokud loď nepřeskočí na druhou stranu úzkého proudu jen setrvačností:
  • Pokud jedeme na ruku, není možné ulamovat, musíme se stočit trochu víc po proudu a pokud se ke konci delšího průjezdu loď stáčí příliš proti proudu, musíme jet závěr přejezdu přes ruku s přímým záběrem přes ruku v proudu a s přitažením přes ruku při vjezdu do vracáku.
  • Pokud jedeme přes ruku, musíme si najíždět více špicí proti proudu. Pokud je přejezd dlouhý a potřebujeme pádlovat nahoru, je správné jet téměř celý přejezd přes ruku, zabírat dopředu, v závěru přehodit zpět na ruku a zavěsit se do vracáku.
  • Když si to promyslíte, tímto způsobem je průjezd (vzhledem ke straně pádlování a směru proudu) na obě strany symetrický.



Boční jízda vlnami: Po nájezdu je náklon jen velmi mírný a stabilitu udržujeme stálým pádlováním


Boční jízda po hladkém proudu.



Pro krátký rychlý přejezd se špicí směřující proti proudu je možné ulamovat a nepřehazovat pádlo. Za pádlem se zásadně nenakláníme, nejde o žádné “vylehávání”.
Jet s pádlem na své straně by měl jet singlíř co nejdéle ještě ze dvou důvodů:

  • Nemá smysl přehodit dřív, než ve chvíli, kdy se pádlo může zavěsit za tekoucí vodu.
  • Přes ruku se hůř dělá záklon, pokud naskakujeme na vlnu, vytlačíme loď koleny dopředu a tělo zůstane vzadu ještě s pádlem na ruku. Teprve až je špička protlačená nad vlnu nebo válec, můžeme přehodit, což vyžaduje být neutrálně nebo i v mírném předklonu.
Pro krátké přejezdy dokonce nemusíme mít pádlo ve vodě vůbec.



Pro singlíře a zadáky se v této škole snažíme omezit ulamování a nahradit je vylíváním, zde je ale vyjímka: Při přejezdu proudu zadákovi nebo singlířovi z ruky, kdy potřebujeme udržet špici nahoře, si zadák nebo singlíř nejedoucí přes ruku vzadu ulomí.





IMG_1677IMG_1683



Přejezd bokem, kdy váleček nedrží a musíme se držet pádlováním: Náklon směrem po proudu musí být pro nájezd tak velký, aby loď klouzala a nezakousla se bokem, dále náklon srovnáme podle toho, jak moc válec drží a to je dost obtížné při prvním nájezdu posoudit. Válec může zarazit hranu lodi a my můžeme přepadnout po proudu a nebo loď podrží a přitékající voda ji může cvaknout proti proudu. U jezu na obrázku jde o první případ, proto je už na první vlně loď srovnaná. Na horních záběrech je nájezd se širokým záběrem zadáka (pro co nejdelší jízdu válcem, který nedrží). Dole je na stejném jezu podstatně méně vody a netvoří se sekundární válec.



Traverz: Přejezd špicí odchýlenou jen mírně ze směru proudu. Stále pádlujeme dopředu. Náklon je mírný, ale musíme velmi pozorně reagovat na to, co s lodí voda udělá - někdy ji nečekaně stočí a pak je potřeba velmi rychle náklon nastavit. Směr korigujeme závěsem, širokým záběrem nebo zadák slalomovým ulomením.