Úplne přehození pádla - s přechytnutím



Jet s pádlem na druhou stranu může kanoista ze dvou důvodů:
  1. Kvůli tréninku, vyrovnání namáhání, únavě na svou stranu
  2. Kvůli tomu, že se dané místo jede lépe s pádlem na opačnou stranu

1: První způsob doporučuji všem kanoistům. Je jasné, že na C2 přendají pádla oba. Protože jezdec na C1 nebo dvojice na C2 na opačnou stranu nejede tak jistě, jako na svou, mohou takto jezdit lehčí terény, voleje, branky na lehké vodě.

2: Přehodit naopak kvůli lepšímu zvládnutí nějakého místa už pro většinu kanoistů tak časté nebude. Především je nesmysl přehazovat jen jedno z pádel na C2 s jedinou vyjímkou a tou je pobyt v dlouhém držícím válci, kdy třeba jedete s dítětem, které loď v závěsu neudrží. Jinak na C2 patří každé pádlo na jednu stranu s případným krátkým přeozením přes ruku. Přehodit obě pádla úplně na C2 kvůli místu jetelnému lépe na jednu stranu znamená jen to, že jeden z jezdců neumí situaci zvládnout, je tedy lepší, aby se mu dalo víc důvěry a naučil se taková místa zvládat.

U singlů je to trochu jinak. Kdo není úplně vyhraněný, může si především v turistice určitá místa jezdit naopak. Já osobně si připadám při nájezdech mnohem jistější přes ruku, než když úplně přehodím, ale někdy trochu závidím třeba singlířkám přejitým z kajaku, jak je jim v podstatě jedno, na které straně pádlo mají.


Až do poloviny dvacátého století singlíři na širokých velkých lodích přehazovali pádlo úplně, současně ale bylo vidět, že ti nejlepší umějí jet velmi těžké nájezdy a přejezdy s pádlem směrem k proudu. Jízda střídavě na obě strany se pak objevuje spíše individuálně, více se rozšířila někdy v 80. letech.






Možná jste si všimli, že na fotkách v této škole Matěj jezdí na háčku vlevo, na zadáku vpravo a na singlu také vpravo. Přestože na levou stranu má dostatek zkušeností i z těžké vody, na singlu raději jezdí přes ruku, než aby úplně přehodil pádlo.


Návrat na začátek stránky