Válce - výjezdy při jízdě bokem


Je dobré se připravit na situaci, kdy zůstaneme ve válci viset bokem a voda nás sama nepustí ven. Pro výjezd je možné použít jeden z následujících způsobů. To neznamená, že kdykoliv můžeme použít jakýkoliv způsob výjezdu, ale že pro určitý typ válce může (a nemusí) některý způsob zafungovat. Popsané techniky se nepodaří tam, kde kolmo nebo téměř kolmo padající voda z jezů neumožní být v náklonu a jezdit válcem, navíc takové jezy jsou většinou nebezpečné i pro vyplavání. U válců do určité hloubky je možné dosáhnout pádlem až dolů do odtékající vody a to značně usnadní závěs i výjezd. My jsme nafotili instruktážní záběry na jezu, který sám od sebe děti s jejich váhou sám ven nepouští ani středem ani na boku, je ale zcela bezpečný při odplavání.

  • Válec není přes celou šířku řeky: Rozjedeme se pomocí přímého záběru nebo pádla v závěsu s přední hranou natočenou k lodi, přitažením a zpětným protažením vodou stále v závěsu. Dojedeme ke konci válce a pokud voda nepřitéká rychle z boku, můžeme vyjet ven. Po vystrčení špice stále pádlujme, předevěím pokud záběr dosáhne do nezpěněné vody. Pokud nedosáhneme potřebné rychlosti a zůstaneme na konci válce, nemá smysl usilovně pádlovat. Scouváme zpět o vzdálenost nutnou k dalšímu rozjezdu. Toto je běžný způsob průjezdu především na přírodních tratích, kdy rozjetá loď často vyjede z válce na druhé straně jen setrvačností.
  • Pokud válec na bocích neodtéká, zkusíme toto: Širokým zpětným záběrem nastrčíme záď do přitékající vody. Ta ji zamáčkne dolů, špice se naopak zvedne a je možné ji tlačit do boku a vysunout přes válec. Loď se snažíme udržet šikmo, aby se příď nevrátila do válce. Pozor na prudký ráz, kdy dopadající voda na záď nakloní loď k jezu a nebo zamáčkne záď do hloubky (u slalomek riziko poškození). U krátkých kajaků a C1 je situace samozřejmě poněkud jiná, zalití zádi ji může překlopit přes záď. V obou způsobech je řešení až do výjezdu víc na tom, kdo má pádlo po proudu. Druhý z dvojice usilovně pádluje hned ve chvílli, kdy se mezi lodí a vodou padající dolů udělá místo. Háček s pádlem k jezu může přehodit přes ruku a táhnout příď z válce. Ve velmi vodnatých válcích nemůžeme dát záď do přitékající vody a natočení našikmo pro vyjetí je potřeba udělat kousek za válcem - jezdec s pádlem po proudu musí závěsem táhnout loď natolik od válce, aby ji bylo možné pootočit. U některých válců u krátkých lodí s jedním listem pádla ve vodě (C1, K1) je někdy možné se nechat vytáhnout z válce úplně bočně.
  • Pro lodi s jezdci od sebe, nafukovačky, pro mělké širší válce: Pokud umíte eskymovat nebo alespoň chytat na pádlo, můžete využít zakousnutí hrany lodi do přitékající vody. Mírný “špatný” náklon lodi směrem k jezu, loď se zakousne a převrací se, chycením na pádlo jezdcem s pádlem proti proudu zabráníme převrácení. Síla vody při zakousnutí umožní lodi se dostat dál a přeskočit válec. To lze jen u válců s určitou šířkou, ne tam, kde se voda vrací až těsně k jezu a ne u hlubokých válců.

Z těchto tří způsobů má cenu cvičit v podstatě jen ten druhý - první funguje automaticky, především pokud voda někde odtéká od jezu, pak nejde o výjezd, ale o průjezd válcem a odtékající voda vyplaví loď sama. Třetí způsob se přihodí spíše nechtěně a hodí se jen pro málo typů válců. Výjezd od válce druhým způsobem je tím těžší, čím je válec užší a čím víc voda dopadá shora. Pro široké válce se dá loď otočit kolmo, pro úzké se dá kombinovat podélné rozjetí v mírném úhlu s tahem za pádlo v závěsu směrem od jezu. Přes všechna tato doporučení a teoretické rady, realita je neúprosná: Z některých válců, pokud se do nich dostanete bokem, se prostě vyjet nedá.

  • Při větším množství vody je těžké zabrat (přitáhnout) ve zpěněné vodě - nedosáhneme dolů do odtékající vody. Záběry i přitažení je potřeba intenzivně opakovat, protože voda teče k jezu a pádlo nepodrží. V klasickém topícím jezu, kdy voda padá téměř kolmo shora a odtéká ve velké hloubce, je nutné naklopit maximálně loď, ale tělo mnohem méně, abychom nepřepadli směrem od jezu.
  • Při menším množství vody se může jezdec s pádlem k jezu opřít. Pádlo nesmí být naplocho, jinak dopadneme jako Ema na následujícím videu. Je také vidět, že tento válec jen tak sám od sebe rozhodně nepouští.






Při pohledu z boku je vidět, že výjezd z válce znamená překonat výškový rozdíl až několik desítek centimetrů.


Výjezdy cvičíme na obě strany


Na následujících obrázcích je válec, který sice není přes celou řeku, ale při stavu vody na těchto obrázcích ale natéká voda podél jezu z boku do válce tak rychle, že se nedá přepádlovat a je nutné vyjet kolmo k jezu.
Ukážeme si tedy stočení lodi a výjezd se zatlačením zádi směrem k válci:



Při výjezdu na C2 na stranu zadáka si může háček povytáhnout příď přes ruku, tím získá místo pro záběr na své straně a loď vyjíždí zešikma.





Výjezd na C2 je nejjednodušší na záběry - jeden může držet stabilitu závěsem a druhý pádlovat, ale nejhorší na stočení - loď je dlouhá. Pokud je záď lodí dál od jezu než příď (první obrázek), nevyjedeme. Loď musíme přetočit širokým zpětným záběrem (zde zadáka). Dále už je to celé jen ve správných záběrech a nasunutí koleny přes válec.



Výjezd na C2 háčkovi na ruku je obtížnější - při natočení lodi nevznikne zadákovi prostor pro záběr, protože je vzadu blíž k válci, na fotkách je vidět, že jej natočení dostane až do dopadající vody shora. V mělké dopadající vodě se může odstrčit o jez a nebo na přírodní trati o kámen, který často ohraničuje válec. Vzadu také může využít lépe silného proudu a nechat se vytáhnout. Podmínkou je natočení lodi - bez něj by proud tak maximálně zatlačil pádlo pod loď.



Výjezd na C1 na ruku: Jedeme válcem, povytáhneme špičku, pokud je vracející se proud moc silný, je možné loď pootočit zpětným širokým záběrem. Okamžitě musí následovat co nejintenzivnější přímý záběr pro dokončení výjezdu.




Výjezd na C1 přes ruku: S přehozeným pádlem se co nejvíc natáhneme na stranu i dopředu. Povytáhneme špici a ve chvíli, kdy je na straně záběru místo, vrátíme pádlo a širokým záběrem se snažíme loď vytlačit z válce. Když je loď dostatečně kolmo k válci, pokračujeme přímým záběrem. Není to vůbec snadné - při průjezdu válce na obrázku se loď běžně několikrát vrátila do válce a bylo potřeba couvnout a rozjet se znovu, to vše s pádlem přes ruku. Záběry v prostředním řádku jsou extrémně namahavé na ruce a ramena, mohou je dělat jen trénovaní a zkušení vodáci.





Vyskočení z mělkého válce přes bok, náklon singlu je trochu přehnaný :-). Nelze použít u válců s hlubokým vývarem - voda by jezdce protočila spodem. Tento způsob se začátečníkům přihodí spíše omylem, uvádím ho tedy jen proto, aby jezdci nezazmatkovali a nepadli do vody, ale aby záběrem a chytáním na pádlo udrželi loď a využili jejího chvilkového vysunutí z válce k vyjetí. Vyskočení tímto stylem se ale uplatní při skákání jezu bokem. Při bočním průjezdu se děti díky malé váze tímto způsobem ven nedostaly - válec je vrátil k jezu.



Chyby:
Velkou chybou je vjet do válce, ze kterého není možné vyjet.
Ale ještě větší chybou je jet do válce, ze kterého se nedá ani vyplavat.



Návrat na začátek stránky