Kdy pádlujeme standardním záběrem dopředu
- Začátečnická představa vypadá tak, že vodák musí pádlovat na voleji, aby ho překonal, zatímco proudící voda unáší loď sama. První náraz lodí bokem na kámen nebo nájezd s proudem do vrbiček tuto představu spolehlivě vymýtí. Pádlovat co nejusilovněji je potřeba právě v silném proudu v členitém terénu.
- Rozjet se co nejrychleji je nutné před jezem s válcem. Vstupní rychlost do válce a pak pokračování v záběrech je jediná cesta, jak překonat sílu vracejícího se proudu. Tím nenabádám nikoho k ježdění válců s dlouhým vývarem.
- Pořádně zabrat dopředu musíme umět při jízdě proti proudu, někdy i při “obyčejném” přistání.
- Při splouvání řek je pro dobrého vodáka turistu lepší, aby jel určité úseky s hezkým záběrem a mezitím si odpočal, než aby si kazil záběr protahováním dozadu, rukama u paluby a podobně.
Při jízdě v náklonu, pokud se nepotřebuje jeden z dvojice zavěsit na proud, zabíráme normálně dopředu
Situace, kdy je nutné zabírat dopředu trvalým pořádným záběrem
![](files/img_1050.jpg)
Rozjezd před skokem, jezem a podobně
![](files/img_1063.jpg)
Výjezd pod jezem
![](files/vir_5312.jpg)
Vjezd do válce nebo vlny
![IMG_1670](files/img_1670.jpg)
Při jízdě nebo nájezdu proti proudu
Situace, kdy je nutné alespoň jednou zabrat pořádným záběrem
![](files/ocm_3904.jpg)
Na špici vlny především při naskočení do válce
Kdy pádlujeme jinak
Jsou situace, kdy ideální záběr dopředu nemůžeme nebo nechceme uplatnit:
- Při průjezdu kamenitým mělkým terénem nebo kamenitým jezem, to je jistější dát pádlo rovnoběžně s hladinou.
- Mít pádlo ve vodorovné poloze je také opatření k chvilkovému zvýšení stability - je možné se opírat o vodu a tím vrátit převracející se loď do původní polohy. To lze i při téměř úplně převrácené lodi - je to pořád jednodušší, než úplný eskymák. Víc k tomuto tématu v kapitole o náklonech. Rozhodně ale nepokládáme pádlo na vodu a nečekáme, až nás druhý člen posádky proveze celým těžším úsekem nebo při nájezdu do proudu.
- U dvojice je nutné synchronizovat styl - akcelerační, standardní, s pádlem naplocho - aby oba jezdci jeli stejně.
Pádlování naplocho nepoužíváme při nájezdech do proudu - především je potřeba zabrat dopředu, abychom do toho proudu vůbec dojeli, pak je lepší držet v závěsu nebo stále pádlovat.
![](files/vir_5316.jpg)
Na těžké vodě pádla víc naležato pomáhají zlepšit stabilitu - není to rychlejší, je to jistější, speciálně, pokud jsou na dně kameny.
![](files/img_0601.jpg)
Podobně pádlujeme ve velmi mělké vodě