Kdy použít jaký náklon
![IMG_0585](files/img_0585.jpg)
![IMG_0568](files/img_0568.jpg)
V této části si ukážeme, jak naklánět loď a jak naklánět tělo v různých typech proudů a při různých způsobech průjezdů. Bez ohledu na to, který člen posádky na C2 je zkušenější nebo bez ohledu na stranu pádlování na C1, náklony všech typů trénujte na obě strany.
![](files/canoe_symbol_1.png)
Turistické pádlování na kánoi je často o několik desítek let za slalomem. Proto malá exkurze do minulosti:
V začátcích slalomu přicházelo mnoho kanoistů z rychlostních a rychlostně-sjezdových závodů. Tehdy byly tyto disciplíny mnohem méně odlišené, jezdilo se na otevřených kánoích a až do 2. sv. války někteří borci v kánoi klečeli na jednom koleni - rychlostním stylem.
Z toho vyplývá i jiná technika náklonů: Při nájezdu i do velmi rychlého proudu se téměř nedělal náklon. Nepoužívalo se ani plného závěsu do přitékajícího proudu. Místo toho se jezdec s pádlem proti proudu opíral o vodu tak, jak si to popíšeme zde. Singlíři tak mohli zatáčet do proudu “z ruky”, tedy směrem od pádla, bez přehazování. Dokonce i kajakáři se při přejezdech spíš opírali o prádlo směrem k proudu než aby udělali na straně po proudu závěs. Bylo to ještě něco jiného než vylehnutí - i to se dělá směrem po proudu. Je jasné, že tento způsob měl svoje limity, při určité intenzitě se loď bez náklonu na pádle neudrží, přesto takto projeli tehdejší jezdci téměř neuvěřitelné pasáže.