Rozjezdy z klidu



Nejprve úvod od Billa Endicotta:
Naučte se rychlou akceleraci: Když jsme mluvili o tom, jak mít dobrý kontakt s vodou, měl jsem na mysli většinové pádlování na trati, které s dá nazvat “cestovní”. Ale na slalomové trati jsou místa, kde loď ztratí rychlost a je nutné ji rychle rozjet. V této chvíli jezdec použije jiné záběry, s větším zapojením menších svalů na rukách, protože ty se mohou hýbat nejrychleji. Jedni vynikající jezdci tak rozjedou loď během jednoho nebo dvou záběrů, nebo naopak velmi rychlou sekvencí krátkých záběrů. Jinými slovy, rychlé předání dávky energie má přednost před plynulým pádlováním. Taková schopnost “řadit rychlosti” na trati může vypadat jednoduše, ale většina lidí má sklon jet pořád stejně.
Pavel “Ešus” Šálek, jeden z nejzkušenějších trenérů vodní turistiky, k tomu dodává zkušenost z výuky mládeže:

Když chceme, aby nám rychle rozjeli deblovku anebo singla, tak použijeme tzv pět krátkých-ostrých. Je to záběr v předklonu, kdy táhneme pádlo jen rukama, v podstatě takové zahrabání, skutečně jen záběry z natažené spodní ruky k tělu, teprve pak přidáváme pohyb v zádech. Mám vyzkoušené , že takto se rozjedeme rychleji.

Na první pohled se zdá, že rozjet se z klidu co nejrychleji třeba k nájezdu do protiproudu vyžaduje stejnou techniku, jako standardní rovná jízda.
Většinou je to pravda - pro dobré jezce, kterým loď za žádných okolností při přímé jízdě nekličkuje, to tak zřejmě je. Druhý případ, který Endicott uvádí - velmi krátké záběry - vyžaduje dobře provedené vylití zadáka během celého záběru. První způsob s dlouhým razantním záběrem je naopak dobré zkoušet na jakémkoliv stupni pokročilosti, prostě se umět rozjet, aby loď jela hned rovně během jediného záběru.

Rozjezdy na singlu

Singlíř se běžně musí rozjíždět poté, co měl pádlo přes ruku kvůli otáčení. Pak je nejlogičtější a nejúčinnější zabrat i několikrát přes ruku přímým záběrem. Stejně tak v situaci, kdy se rozjíždíme do proudu kvůli traverzu a pádlo máme po proudu a loď má tendenci si rovnat špici proti proudu a přestat traverzovat. Ulamování nepomůže - nezískali bychom rychlost.

Rovně během prvního záběru

Při rozjezdu začínáme pádlovat přitažením, které pokračuje přímým záběrem s vylitím. Dráha pádla ve vodě není J, ale spíš C (musíme si to zrcadlově převrátit podle strany záběru, J je pro levého a C je pro pravého zadáka). Jinými slovy, na začátku záběru je pádlo natočené záběrovou plochou k lodi, pak se protáčí a na konci je natočeno záběrovou plochou od lodi.


Kdy to použijeme:

  • Jízda rovně se slabým háčkem (výcvik dětí). Mnoho pokročilých turistů, stejně jako my, učí děti na háčku krátké lodi (nejčastěji Canoah Amerika). U těchto obratných lodí je potřeba především srovnat loď během rozjezdu - dítě má slabší záběr, takže silově je to trochu jako na C1, ale zadák si nemůže zabrat na druhé straně. Zde také může háček zareagovat na přetáčení širokým záběrem.
  • Prudký rozjezd, kdy se potřebujeme rozjet během jednoho či dvou záběrů.
  • Rozjezd do oblouku - potřebujeme nejen loď rovnat, aby zadák nepřetáčel háčka, ale zatáčet na stranu zadáka ještě o něco víc.
  • Rozjezd na C1 bez přehození pádla (což je někdy nutné - ne vždy se dá zabrat přes ruku)




C-záběr začíná přitažením, můžeme začít trochu dál od lodi (vlevo), ale můžeme také jen protočit pádlo (vpravo) - důležité jsou jen úhly pádla na začátku a na konci záběru.



Kompletní provedení C-záběru zadáka



  • Při C-záběru nesmíme vytáčet loket spodní ruky - točí horní ruka za hlavičku pádla.



• Cvičte na klidné vodě: Vyberte si bod ve vzdálenosti několika desítek až stovek metrů a jeďte rovně k němu. Podle záznamu videa ale někdy i podle stopy na hladině sledujte, jestli k bodu jedete opravdu rovně, obloukem, klikatě.