Nácvik řídících záběrů




  • Na klidné vodě rozjeďte co nejrychleji dopředu a za co nejkratší dobu otočte loď o 180 stupňů.
  • Na klidné vodě roztočte stojící loď, udělejte co nejvíc otoček v co nejkratším čase.
  • Jezděte čtverec a kruh. V prvním případě po úseku rovné jízdy následuje co nejrychlejší otočka, ve druhém loď zatáčí zcela plynule.
  • Všechny tyto techniky trénujte na obě strany.
  • Klidně si zpočátku odpočítávejte záběry do otočky, je to lepší, než si říct jen “teď”.
  • Hlídejte současné pádlování po otočce.
  • Pádlo mějte ponořené podle toho, jakou sílu jste schopní vyvinout, aby to nebylo škodlivé pro ramena.






A jak to bylo dřív



  • Při předepsané šířce 80 cm i velké výšce bylo pádlování v singlu na dřevěných lodích velmi náročné a přes ruku se zpočátku nejezdilo. Můžeme jen obdivovat průjezdy borců válcem nebo přes proud s pádlem na opačné straně, tedy na straně přitékající vody. Singlíř dnes v těchto situacích přehazuje, ale pro deblíře je jizda s náklonem od pádla zcela běžná, občas i v situaci, kdy vůbec na své straně nemůže zabrat. Proto turista cvičící pod válcem nemusí vysadit háčka a frajeřit, jak umí na deblovce přehazovat přes ruku.
  • Ulamování o bort lodi háčkem bylo nahrazeno přehozením háčka přes ruku a dále přitahováním zadáka.
  • Na lodích s otvory na konci zadák přitahoval i za sebou, takže to posouvalo záď k jeho pádlu a loď točila zadákovi z ruky. Tento manévr je dost nelogický, protože k točení na stejnou stranu musí háček být v závěsu, pak ale ani jeden z posádky loď nepohání.
  • V současné době se všechno efektivní řízení a pohánění lodi se odehrává před tělem nebo vedle těla, ne za tělem.
  • V 80. letech byla na C1 móda úplného přendávání pádla. Výhodou tohoto stylu je symetrické zatížení a snížení únavy svalů, menší namáhání ramen, plnohodnotný záběr na obou stranách. Zřejmě pro časové zdržení při častém úplném přechytávání pádla se od této techniky upustilo, dnes občas vídáme tento styl při dojezdu slalomových závodů a také u ženských singlů C1W, jinak se jezdí přes ruku. Přesto při tréninku na jakékoliv kanoi C1 i C2 velmi doporučuji strany střídat.



Návrat na začátek stránky