Model slalomového kanálu pro OH 2016 vznikl v Praze
V budovách pražského ČVUT vznikl model slalomového kanálu pro olympijské hry v Riu. Model byl postaven za spolupráce vysokoškolských profesorů, zahraničních architektů a studentů ČVUT. Výzkum rozhodl o tvaru koryta i břehů a rozvržení překážek. Stavba modelu byla konzultována i se samotnými sportovci, kteří sice neznají fyzikální zákony, ale zato dobře ví, jaká vlna a válec je pro vodní slalom nejlepší. Jedním z nich byl také kajakář Jiří Prskavec.
Kanál pro Rio není prvním modelem, který vznikl ve vodohospodářských laboratořích v budově ČVUT. Vystřídal zde model budoucí slalomové dráhy v Aucklandu. „Na stavbu modelu pro Rio jsme měli jen tři týdny, ale nakonec jsme to stihli,“ říká Jaroslav Pollert mladší, český kanoista a vedoucí projektu. Zvláštností tohoto kanálu je, že je rovný a nikoli do zatáčky, jak je tomu u většiny kanálů poháněných vodním čerpadlem. Podle Pollerta je to kvůli nevelkým prostorám, která byla pro stavbu kanálu vyhrazena. Stavba dráhy v Riu by měla začít už příští měsíc a trvat by měla asi šest měsíců. „Ale znáte Brazilce, jednou mají karneval, jindy zase fotbal, těžko říct, kdy kanál opravdu bude stát,“ říká Pollert.
Samotný model dráhy je postavený v měřítku 1:13 a skládá se z hlavního závodního kanálu a druhého menšího, určeného pro trénink. „Kanál jsme zmenšovali a zmenšovali, dokud se nám vešel do laboratoře,“ vysvětluje Pollert jak přišli právě na toto měřítko. Reálný závodní kanál má měřit 250 metrů a průtok vody by měl být 12 m³/s. Plánované převýšení je zatím 4,5 m, hodnoty se ale podle stavitelů modelu mohou v reálném projektu ještě trošku lišit.
„Hlavně jsme se snažili, aby to nebylo úplně nudný,“ říká Pollert. Podle vlastních slov je nudná symetrie rovného kanálu narušená rozestavěním překážek tak, aby voda proudila více ze strany na stranu. "Na olympijských hrách v Pekingu to tam dávali za běhu, takže pořád zastavovali a pouštěli vodu. Zatímco v tomto případě se to hlavní odehraje tady na půdě ČVUT a pak se to bude na místě už jen dolaďovat. Myslím, že tak 90 procent překážek zůstane tak, jak jsou tady," říká Jaroslav Pollert starší, bývalý předseda Českého kanoistického svazu, který je konzultantem výzkumu. Rozvržení překážek v korytě předem by mělo stavbu značně urychlit.
Na model dráhy se přišel podívat také bývalý trenér české reprezentace, Ondřej Mohout. „Je to pěkný, mě se to líbí. Je to zase něco malinko jiného, já si myslím, že napřímení bude výhoda toho kanálu. Bude přehledný od startu do cíle,“ říká Mohout, který v letošním roce začal trénovat právě reprezentanty Brazílie.
Základní informace
Fyzikální model umělé slalomové dráhy pro olympijské hry v Riu 2016
Popis projektu
Smluvní výzkum dráhy pro vodní slalom do brazilského Rio de Janeira v oblasti Deodoro pro Olympijské hry Rio 2016. Účelem výzkumu je vytvoření vhodné „vodní atmosféry“ a dodržení potřebných parametrů.
Model je v měřítku 1:13.
Potřebné parametry
• Min hloubka 0,6 m
• Min/max rychlosti v proudnici: 1 – 6 m/s
• Dodržení klidových míst – nástupní a výstupní místo
• Symetrický nátok z nátokového bazénu (startovací bazén)
• Možnost umístění startovacího boxu a jiných instalací nutných pro průběh závodu
Vodní atmosféra:
• Střídání válců a vln (vysoké vlny, kolmé a šikmé válce, rychle proudící voda bez vln, atd.)
• Vytvoření co největšího množství typů vodních útvarů tak, aby dráha nebyla příliš stejná
• Střídání rychlostí vody
• Využití zkušeností ze závodní kariéry
Zadavatel projektu:
WHITEWATER PARKS INTERNATIONAL, LLC Colorado U.S.A. - inženýring
http://www.whitewaterparks.com/
http://www.whitewaterparks.com/Deodoro16SEP2013.pdf
Stavební projekt:
Architektonicko-inženýrský ateliér: CUNDALL, Newcastle, U.K.
http://www.cundall.com/
http://www.cundall.com/Projects/Lee-Valley-White-Water-Centre.aspx
Hydraulický modelový výzkum:
Stavební fakulta ČVUT v Praze, smluvní výzkum
Vedoucí projektu: doc. Ing. Jaroslav Pollert, Ph.D.
Hlavní konzultant projektu: prof. Ing. Jaroslav Pollert, DrSc.
Stavbyvedoucí: Ing. Jiří Procházka
Dále spolupracovali studenti ČVUT, vodní slalomáři a technici – cca 13 lidí.
Parametry závodní dráhy
Délka 250
Průtok 12
Maximální sklon 2 %
Převýšení 4,5 m
šířka ve dně v úsecích 9,5 m
šířka ve dně v rozšířeních 15,5 m
Statistika výstavby
• 20.5. podepsání kontraktu
• 26.5. bourání předchozího modelu Auckland, Nový Zéland
• 28.5. počátek výstavby
• 8.6. dokončení příčných žeber
• 17.6 dokončení závodního kanálu
• 22.6. dokončení výstavby tréninkového kanálu
• 1.6. odevzdání zakázky včetně měření
Materiál
• 198 m2
• 17,9 kg tmelícího lepidla v 46 tubách
• 2200 šroubů na sešroubování koryta kanálu
• 250 kotev do podlahy s vruty
• 500 šroubů s matkou, které drží celou konstrukci
• 46 m2
Překážky
• 392 různých typů překážek
• Použito 892 magnetů
Jířa Prskavec už trénuje na dráze pro Olympijské hry v Riu
Více fotografií