• 1
  • 2
  • 3

Fish river Marathon - Mistrovství Jižní Afriky v říčním maratonu 2005

Minulý týden se tři čeští závodníci zúčastnili dvoudenního 82 km dlouhého závodu na řece Fish. 1860 startujících na K1 a K2. 37C° ve stínu, dlouhé přeběhy, jízda na rychlostních lodích, hodně hustý peřeje a neuvěřitelné jezy. Jednalo se o fakt hodně, hodně dobrej závod. Jesli Vás to zajímá, tak se mrkněte! Více i s fotkami v článečku.

Po dlouhé cestě jsme dorazili v sobotu 24.9. do městečka Cradock, kde se již od roku1982 koná každoročně Hansa Powerade Fish marathon. Naši trojici z Čech ve složení Michala Mrůzková (Strnadová :o), Aleš Marek a David Knebel doplnil ještě Francouz Arnould Hybois a Australan Ben Mercer. Společně jsme pak tvořili Hansa Powerade international team, který dostal pozvánku zúčastnit se 24. ročníku tohoto fantastického závodu.
Po příjezdu jsme se ubytovali a nabírali síly na trénink. Dalších pár dní sloužilo k tomu, abychom poznali celých 82 kilometrů řeky. V pátek 30.9. a sobotu 1.10. nás pak čekal samotný závod. No, že nepůjde o procházku růžovým sadem, jsme se brzy přesvědčili na vlastní kůži. Nešlo jen o délku závodu, kdy první den na závodníky čeká 45 a v den druhý dalších 37 kilometrů, ale o další „drobné“ vychytávky na trati.
Prvním zpestřením jsou přeběhy. Těch je několik. Nejdelší z nich má asi 750 metrů, a jelikož je hned na 2. kilometru, tak se neběží zrovna pomalu a roli hraje i technika vysedání, běhu a opětovného nasedání na vodu.
Další typickou lahůdkou Fish river jsou jezy. Většina z nich se přenáší, ale ty co se jedou, patří ke skutečným perlám. Každý z nás už má něco na divoké vodě odjeto, ale nikdo z nás nic podobného nejel ani na sjezďáku, natož na rychlostním kajaku. Největší výzvou je jez v 2. dni v Cradocku jen nějaké 4km nad cílem. Ten měří přesně dva metry a je zcela kolmý! Jede se bokem a s protináklonem, takže pohoda :o) David knebel na Cradock weir
No a poslední parádičkou jsou peřeje a stromy v prvním dni závodu. Tam na závodníky čeká, mimo jiné, peřej Keith’s flyover. Ta má oficiální obtížnost 3+, ale my jsme ji srovnávali s Loučovicemi na Lipně. To nám přišlo spravedlivější. Je to série válců a vln v korytě, které se zúží na 5 metrů. Ve velkém převýšení tu 26m3 vytváří pro štrekáče skutečně impozantní peřej. Každý rok se Keith stane pohřebištěm nadějí na slušné umístění mnoha závodníků a lodě přelomené na dva kusy nejsou nijak výjimečným obrazem. O tom, že si nevymýšlíme, svědčí i to, že Míša (trojnásobná mistryně světa ve sjezdu na divoké vodě) v tréninku tuto peřej jela jen jednou, kdy vyplavala a pak již Keith odmítla jet. To si schovala až na závod, kdy jako jediná žena (!) tuto peřej sjela, i když druhou polovinu pozadu. Další peřejí, která stojí za zmínku, jsou Salt pans. Tady řeka vytváří opět slušné rapidy, které začínají velice nepříjemným vstupem pod 1,5 metru vysoký most s pilířem. No a mezi startem a Salt pans, které dělí 29km se řeka proplétá mezi hustými větvemi, které velice často jdou až na hladinu a závodník nevidí, kam že to řeka dál pokračuje. Vše ještě zpříjemňují tzv. thorntrees (thorn – trn). Ty mají trny délky až 15cm a jsou velice, velice ostré. Tyto normální jehly se pak povalují nejen na přebězích, ale nejednou celý strom zasahuje do prostřed řeky a to přesně tam, kde by člověk rád jel...Aleš Marek na Keiths
No a co závody? Aleše dva dny před startem skosila žaludeční infekce a byl dost z formy. Na start se však stejně jako dalších více než 1800 kajakářů postavil. Startovalo se ve skupinách po 50 lidech. Náš Hansa Powerade international team byl, kromě Michaly, která jela ve zvláštní ženské skupině, nominován do prvního balíku. Start naší padesátky byl v 8.00 (poslední parta se vydala na trať v 11.30). Závod začíná na břehu přehrady krátkým během a náskokem do strojů. Jak se dalo očekávat, naší partě se start příliš nepovedl. Já jsem spadl do vody, musel vylívat a startovat až napodruhé. To jsem se zařadil na krásné 40. místo. Aleš však na tom byl ještě hůř a jediný, kdo odstartoval jakž takž, byl náš francouzský kolega Arno. Po dvou kilometrech na jezeře už následoval první přeběh. Maso!! Skáče se po kamenech, hlava na hlavě a žádné servítky. Tak a nasedáme na vodu, brzký druhý přeběh a pak už hurá mezi stromy a peřeje. Předjíždění v lesních labyrintech je téměř nemožné. Na 9. km dojíždíme k obávaným Keiths. Někteří dobrovolně přenášejí a ostatní, tak jako my jedou. Všichni z našeho týmu jedou a neplavou. To znamená posun ve výsledcích směrem vzhůru. Pro zajímavost z první desítky 6 borců plave. Míša se po Keiths vrací do vedení, které ztratila na dlouhém přeběhu.
Arno a já se náhle pohybujeme za první desítkou. Teplota ve stínu je 37C°a s postupujícím dopolednem se ze závodu stávají galeje. Hlavně poslední hodinku si člověk myslí, že už to fakt nedá. Zvlášť, když člověk hned na startu přijde o pití, tak jak se to povedlo mně.
Těsně po jedenácté se však nakonec přeci jen dostáváme do cíle. Dehydratovaní, s křečemi, úplně vyřízení a s myšlenkami na další den, kdy pojedeme další více než 2 hodiny. Míša dojíždí na 2. místě s odstupem 4min 18s. Osudným se jí stal 4. přeběh, kde ztratila hodně času a za další kilometr navíc zahnula do špatného koryta a musela se vracet zpět do řeky, což jí stálo mnoho času. Arno dojíždí mezi kajakáři 10. David Knebel 17. a Aleš Marek 28. Jsme úplně zničení a moc si nedovedeme připustit, že v sobotu ráno nás čeká další pádlování. Míša Mrůzková na Keiths
Den druhý se startuje podle časů z prvního dne tzv. Gundersenovou metodou. Druhý den je sice o 50 minut kratší, ale o to klidnější. Zpestření tvoří hlavně tři jezy. Gaughin wier, Marlow chute a již zmiňovaný Cradock. No abychom to nenatahovali. Všichni jsme jeli, vše sjeli a dojeli. Žádné významné změny v pořadí se neudály a tak Michala Mrůzková obsadila skvělé 2. místo. Arnould Hybois dojel 10. David Knebel 17. a Aleš Marek 24. Po závodech pak už čekala jen fantastická párty plná piva Hansa a pak už jen nostalgická a dosti strastiplná cesta domů. Co dodat závěrem? Asi to co nám napsala naše průvodkyně z Johannesburgu Elna. Afrika roste ve Vás. Vždycky se budete chtít vrátit, protože takový blázni jako tady nikde jinde nejsou. No a s tím musíme jen souhlasit. Afrika je neuvěřitelná, skvělá, plná neuvěřitelných lidí a chtěli bychom se sem příští rok opět vrátit.

Oficiální stránky naleznete na adrese http://www.fishmarathon.org.za/ a pokud byste se chtěli v budoucnu zúčastnit, obraťte se na jednoho z nás

(Jestli Vás bude zajímat něco více o Fish river marathonu, pak se to dočtete v časopise Hydro)

Partneři sjezdu na divoké vodě

UniqaLitovelGRMGalasportHikoAlpinePRO

Činnost podporována institucemi

Národní sportovní agenturaArmádní sportovní centrum DuklaVictoria - Vysokoškolské sportovní centrum MŠMT

Mediální partneři

Česká televizeRadiožurnál

Facebook ICF

Kanoe.cz

Český vodácký server

Český svaz kanoistů, z.s.
Zátopkova 100/2
+420.242429245
info@kanoe.cz
Po-Pá: 9.00 - 16.00

Uložit
Uživatelské nastavení cookies
Stránky využívají cookies pro zajištění co nejlepšího fungování pro čtenáře. Pokud se rozhodnete odmítnout použití cookies, nemusít stránky fungovat dle vašich představ.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Číst více
Nezbytné
Tytot cookies jsou potřebné pro zajištění správného fungování webu. Tyto nelze vypnout.
Admin Tools
Přijmout
Analyticcké
Nástroje pro analýzu dat návštěvnosti stránek.