• 1
  • 2
  • 3

Aktivity ČSK a ČVS k zastavení poklesu hladiny na dráze v Račicích

raciceVoda v račickém kanále trvale ubývá, v současné době (květen 2019) se nachází 170 cm pod projektovanou úrovní.  Svazy, ČSK a ČVS, spoluvlastnící areál v Račicích, podnikají více jak deset let aktivní kroky k tomu, aby mohly v budoucnu tento proces zastavit. Jedná se o kroky převážně právní, než technické. Jsou poměrně nákladné a hlavně zdlouhavé.

 Pokles hladiny úměrně odpovídá objemu těžby na plochách v těsném sousedství. Na místo vytěžené zeminy se rozlévají nová jezera spodní vody, přičemž tato voda se bere z celého okolního území, včetně našeho kanálu. Té je však v zemi limitované množství. Bezprostředně sousedící jezero v Dobříni, kde se nyní těží, je hlubší než závodní dráha a jeho hladina je níže, než hladina závodní dráhy, takže voda se přesouvá tam. V posledních několika letech na dráze průměrně ročně přicházíme o 30 centimetrů vody. Aby bylo možné příslušným úřadům prokázat, že vliv na výšku hladiny má především těžba písku v bezprostředním okolí závodní dráhy, bylo nutné nechat opakovaně zpracovat řadu odborných měření, geologických průzkumů a znaleckých posudků. Teprve jejich prostřednictvím bylo dostatečně prokázáno, že příčinou dlouhodobého poklesu hladiny je těžba, která způsobovala pokles i v letech bohatých na atmosférické srážky. Opatření těchto expertních důkazů, spolu s nezbytnými právními kroky, stálo oba svazy nemalé prostředky, ale přinesly změnu ve vyjednávací pozici s těžaři. Svazy jsou nyní účastníky řízení k povolení nové těžby a aktivními účastníky procesu schvalování územního plánu obce Račice.

Současná těžba probíhá stále na základě dříve, v roce 1999, vydaných povolení, bez možnosti zásahu svazů. Po téměř třiceti letech těžby se vodní plocha dráhy v Račicích stala pouhou třetinou celkové vodní plochy nově vytvořených jezer, která postupně vznikla pokračující těžbou. Veškerá voda v izolované těžební pánvi, stále více jak 4 m nad úrovní hladiny Labe, se tak rozlila na místo vytěžené hmoty písku a štěrku. Nová povolení k těžbě budou vydávána již pouze po zohlednění zájmu na zachování funkčnosti závodiště a splnění podmínek svazů k ochraně svých investic. Závodní dráha a investice v podobě jejího stavebního a dalšího příslušenství byly v Račicích dříve, než byla vydána povolení k těžbě v současném rozsahu.

Úroveň hladiny nezvýší zásadně nic jiného, než správná rekultivace. Zmenšení vodní plochy. Opětovně zavezení vytěžených prostor hmotou, která vytlačí vodu do původní hladiny. Technická opatření v podobě dočasného přečerpávání vody z vytěžených jezer nebo z Labe nepomáhají zvýšit hladinu o více jak 20-30 cm. Poté již voda načerpaná do závodní dráhy prosakuje do sousedících vytěžených jezer. Po zastavení čerpání se hladina opět sníží. Jedno takové zvýšení hladiny stojí několik stovek tisíc korun.

Právě o rekultivaci a podmínkách další těžby je nyní nutné s těžaři vyjednávat. Hladina vody je však již kriticky nízká. Cílem svazů je s pomocí právníků jednáním s těžaři pokles hladiny zastavit, a následně ji postupně vrátit na projektovanou úroveň. V první fázi se podařilo s využitím předběžného opatření soudu dosáhnout znovuvytvoření dříve odtěžené hráze ve vytěženém prostoru v sousedství, zabraňující rychlejšímu poklesu hladiny. Další fází bude jednání o nutné změně způsobu rekultivace vytěženého území formou postupného zasypávání vytěženého prostoru a vytvoření nových hrází. Obě opatření by měla zabránit dalšímu poklesu hladiny.   

Vedle jednání s těžaři je potřeba dokončit monitoring dna závodní dráhy a jeho následnou úpravu především v příčném směru, aby dráha byla regulérní z pohledu podmínek mezinárodních federací ICF a FISA. Toto by mělo proběhnout v průběhu roku 2019 a 2020.

Naším cílem není jakkoliv poškodit těžaře, ale podmínky těžby a rekultivace musí být takové, aby byla zastavena stávající devastace území kolem kanálu, bylo dosaženo zvýšení výšky hladiny v závodní dráze a byla zachována provozuschopnost a rozvoj závodiště i pro budoucnost. Náprava bude trvat spíše roky, a to i pokud dojde k postupnému zvyšování hladiny rekultivací v Dobříně a prosakování spodní vody zpět do závodní dráhy.

ČSK a ČVS, 7. května 2019


Partneři rychlostní kanoistiky

ERGOAlpinePROLabe ArénaČeská televizeRadiožurnál

 

Facebook ICF

Facebook ČSK RK

Kanoe.cz

Český vodácký server


Český svaz kanoistů, z.s.
Zátopkova 100/2
+420.242429245
info@kanoe.cz
Po-Pá: 9.00 - 16.00

Uložit
Uživatelské nastavení cookies
Stránky využívají cookies pro zajištění co nejlepšího fungování pro čtenáře. Pokud se rozhodnete odmítnout použití cookies, nemusít stránky fungovat dle vašich představ.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Číst více
Essential
Tytot cookies jsou potřebné pro zajištění správného fungování webu. Tyto nelze vypnout.
Admin Tools
Přijmout
Analytics
Nástroje pro analýzu dat návštěvnosti stránek.
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout